REGUŁA TRÓJPODZIAŁU
Najczęciej spotykaną zasadą podziału kadru w filmie dokumentalnym, fabularnym a nawet fotografii artystycznej jest wprowadzenie dwóch pionowych i dwóch poziomych linii dzielących obraz na 9 kwadratów (tzw. reguła trójpodziału).

Najważniejsze z punktu widzenia prowadzonej przez nas narracji są punkty przecięcia linii. To na ich styku powinny być umieszczone tzw. "gorące punkty", najważniejsze dla naszego kadru obiekty, postaci, detale - jak na zdjęciach poniżej.


BARWY MAJĄ ZNACZENIE
Kompozycja to nie tylko bohater ustawiony w odpowiednim miejscu. Na obraz składają się również barwy. Każda ma swój własny "ciężar", który również decyduje o równowadze kompozycji oraz jej dynamice. Barwy ciepłe są cięższe od zimnych. Obiekty ciemne wydają się cięższe od jaśniejszych (tzw. ciężar tonalny). Należy pamiętać o tym, aby "ciężka" barwa (np. ciemne ubranie bohatera) znajdowała się na "lżejszym" tle.
KIERUNEK "CZYTANIA" OBRAZU
Ponieważ naturalnym dla człowieka z kręgu kultury Zachodu jest czytanie od lewej do prawej, tak i obraz filmowy "czytany" jest w ten sposób. Za naturalne przyjmujemy np. ujęcie człowieka idącego z lewej do prawej. Jeśli człowiek ten będzie szedł z prawej do lewej, nasz podświadomy porządek zostanie zakłócony. Ujęcie dzięki samemu tylko kierunkowi zyska pewien niepokój. Twarz zwrócona w lewo naznaczona zostaje w ten sposób pewną agresją, dążeniem do konfrontacji podczas gdy patrząca w prawo wydaje się o wiele spokojniejsza. Te wytyczne nie oznaczają, że trzeba scisle trzymać się reguły czytania z lewej strony do prawej. Jednak wszelkie od niej odstępstwa należy stosować w okreslonym celu. Każdy nasz kadr, każdy ruch kamery powinien mieć znaczenie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz